Wie maakt er kans om “High Performance” speler te worden.


Waar gaan we op scouten bij een “high performance” speler?

Voor mij is het belangrijkste bij een kind met talent het gene wat hij of zij NIET zegt.  Daar bedoel ik mee te zeggen dat ik ben niet geïnteresseerd in wat het kind allemaal bereikt heeft of wat hij of zij nu kan maar meer de weg die de persoon heeft afgelegd. Wel of niet veel getraind, wel of niet een harde werker, wel of niet onder begeleiding getraind, Wat brengt een speler naar mij toe? Waarom wil de speler bij mij trainen? Ik kijk dus meer naar het proces dan naar het resultaat (aangezien dit een moment opname is) Heeft een kind minder talent, dan kijk ik naar zijn wil en werk lust, hoeveel wil dit kind om beter te worden (het gene wat hij dus niet verteld maar laat zien). Techniek, tactiek en fysiek zijn redelijk aan te leren bij een speler. Een Vechters mentaliteit en een wil om steeds maar weer grens verlegend te trainen is lastiger. Dit moet ook een beetje in het karakter zitten.

Dit wetende kunnen we de kinderen plaatsen in verschillende groepen:

 

High performance / low potential

High performance / average potential

High performance / high potential

Average performance / low potential

Average performance / average potential

Average performance / high potential

Low performance / low potential

Low performance / average potential

Low performance / high potential

 

 

 

 


(afbeelding geeft aan waar spelers in worden gerangschikt bij het scouten. Bron. The gold mine effect)

 

 


waar gaan we op scouten? Voor mij is het belangrijkste bij een kind met talent het gene wat hij of zij NIET zegt.  Daar bedoel ik mee te zeggen dat ik ben niet geïnteresseerd in wat het kind allemaal bereikt heeft of wat hij of zij nu kan maar meer de weg die de persoon heeft afgelegd. Wel of niet veel getraind, wel of niet een harde werker, wel of niet onder begeleiding getraind, Wat brengt een speler naar mij toe? Waarom wil de speler bij mij trainen? Ik kijk dus meer naar het proces dan naar het resultaat (aangezien dit een moment opname is) Heeft een kind minder talent, dan kijk ik naar zijn wil en werk lust, hoeveel wil dit kind om beter te worden (het gene wat hij dus niet verteld maar laat zien). Techniek, tactiek en fysiek zijn redelijk aan te leren bij een speler. Een Vechters mentaliteit en een wil om steeds maar weer grens verlegend te trainen is lastiger. Dit moet ook een beetje in het karakter zitten.

High performance / low potential

High performance / average potential

High performance / high potential

Average performance / low potential

Average performance / average potential

Average performance / high potential

Low performance / low potential

Low performance / average potential

Low performance / high potential

Dit wetende kunnen we de kinderen plaatsen in verschillende groepen:

Geef een reactie